Co mówi Twoje ciało, gdy…. czujesz złość.

Co mówi Twoje ciało, gdy…. czujesz złość.

Czy złość jest zła?

Złość jest bardzo silną emocją, którą często postrzegamy jako negatywną. Jednak pod tym co nazywamy złością często kryje się dużo więcej wypartych emocji niż mogłoby się wydawać…..

O tym czym może być złość, gdzie kumulujemy ją w ciele i jak praktyka jogi pozwala pracować z emocjami przeczytasz w dzisiejszym wpisie.

Co kryje się pod złością?

Złość ma pewien pozytywny aspekt, mianowicie jest informacją, że zostały przekroczone nasze granice i jesteśmy gotowi brodzić swojej indywidualności. Jednak to w jaki sposób, to zrobimy ( komunikat czy agresja) uzależnione jest od tego w jaki sposób radzimy sobie z emocjami w ogóle i czy je rozumiemy. Zachowania agresywne wykazują osoby, u których złość jest konsekwencją tłumionych emocji. Co może kryć złość? Brak zrozumienia, poczucie bycia niezauważonym, nadużycia i nie stawianie granic, smutek, zranienie, trauma, poczucie bycia niewystarczającym, niekochanym, ciągła krytyka przez najbliższych, ciągłe dawanie i wiele innych trudnych emocji.

Gdzie złość jest w ciele? Psychosomatyka jest dziedziną, która zajmuje się wyjaśnieniem zależności między umysłem (psyche) a ciałem (soma). Wiele chorób autoimmunologicznych ma podłoże emocjonalne. Wg jej założeń objawami tłumionej złości jest obgryzanie paznokci, ale też bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.

Co o złości mówią inne źródła?

Wg medycyny chińskiej i biologii totalnej drogi żółciowe i wątroba chorują w wyniku niewyrażonej złości. Wg założeń Lowena natomiast najwięcej złości przechowujemy w ciele pod postacią przewlekłych napięć mięśniowych w obrębie obręczy barkowej i górnych pleców.

Czym wg jogi jest złość?

Wg nauki jogi ( Jogasutry II.8 ) dowiadujemy się złość prowadzi nas do awersji (dvesha), czyli uciążliwości na drodze do prawdziwego poznania. Jest to logiczne, bo złość często odbiera nam umiejętność obiektywnej oceny sytuacji. W wyniku awersji unikamy konfrontacji, doświadczamy lęku, strachu, złości, nienawiści do osoby, sytuacji lub nawet samego wspomnienia.

Regularna praktyka jogi poprzez świadomą pracę z oddechem i ciałem pozwala uwalniać napięcia z różnych obszarów ciała, a przez to także zamrożone w nich emocje.

Jak joga pomaga pracować z emocjami?

✅️uwalniając napięcia z ciała uwalniamy także tłumione emocje

✅️ruszamy przepływ energii w ciele

✅️joga jest praktyką uważności, dzięki temu lepiej później rozumiemy emocje

✅️pozycje jogi działają terapeutycznie – połączenie ruchu ze świadomym oddechem działa głęboko, nawet na poziomie emocji czy układu energetycznego

✅️techniki oddechowe harmonizują układ nerwowy stymulując jego część przywspółczulną

✅️reguluje układ nerwowy, spowalnia pracę mózgu i pomaga lepiej zarządzać procesami myślowymi

✅️wsparcie nauczyciela i kontakt z osobą, która ma wyregulowany układ nerwowy, wpływa pozytywnie na samopoczucie

Autorka tekstu: Dorota Priebe-Kubiak – CEO Stan Harmonii, organizatorka Jogi na trawie, nauczycielka jogi RYT 500 z wieloletnim doświadczeniem, terapeutka holistyczna matod pracy z podświadomością, miłośniczka zdrowego stylu życia, rozwoju i ruchu. Prywatnie żona i mama. https://www.facebook.com/moja.droga.do.harmonii