Dlaczego Ashtanga #3 Tristana

Tristana to fundament Ashtanga yogi składa się na nią:
💨oddech ( w tym vinyasa)
🔗bhandha
👀drishti

Zacznę od drishti. Nasz umysł jest z natury niestały. Wbrew pozorom, to gdzie koncentrujemy wzrok ma znaczenie, bo myśli podążają za naszym wzrokiem. Czasem jakaś rzecz przykuje uwagę i uruchamia się machina analizy. Myśli krążą we wszystkie strony świata. Dlatego nie jestem zwolenniczką luster na sali. 😉

Przez całą praktykę ashtanga yogi nasze oczy pozostają otwarte. Wyjątkiem jest savasana, w której się relaksujemy. Niezmienna kolejność asan, skutkuje pewnym automatyzmem podczas praktyki. Może to dawać przestrzeń dla naszego umysłu, do "ucieczki". Tu z pomocą przychodzą drishti, czyli punkty koncentracji wzroku. Skupiając wzrok stabilizujemy umysł, nie błądzimy w myślach i stajemy się bardziej uważni na procesy, które zachodzą w naszym ciele. Wyróżniamy 8 drishti:

  1. Nasagari Drishti – nos

  2. Broomadhya Drishti- trzecie oko

  3. Nabhi Chakra Drishti – pępek

  4. Angusta Ma Dyai Drishti – kciuk

  5. Hastagrai Drishti- dłoń

  6. Padahayoragtai Drishti – duży paluch u nogi

  7. Parsva Drishti- prawa lub lewa strona

  8. Urdhva Drishti – wysoko w górę na sufit


Mała podpowiedź: Patthabi Jois w "Yoga Mala" opisuje, że w nieparzystych vinyasach drishti to trzecie oko, a w parzystych nos. Oczywiście są wyjątki od tej zasady w poszczególnych pozycjach, ale w powitaniu słońca śmiało można się tego trzymać. 😉